الأربعاء، 13 سبتمبر 2017

ملخص لبحث بعنوان : تأثير التسويق الفيروسي على اكتساب المعرفة الرقمية: واتس آب نموذجاً

إعداد
الدكتورة / نهال فؤاد إسماعيل
الأستاذ المساعد بقسم المكتبات والمعلومات -جامعة الإسكندرية
نُشر هذا البحث في مجلة The Journal of National and International Library and Information Issues ، على الرابط التالي:

تركز الدراسة على الدور المتنامي للتسويق الفيروسي في نشر المعرفة وتداولها عبر تطبيق "واتس آب"، حيث يعد هذا التطبيق بيئة ملائمة للتسويق الفيروسي لأنه يضمن انتشار وتداولالرسائل ذات أشكال المحتوى المعرفي الرقمي المتنوعة بسرعة خيالية وغير متوقعة من خلال التشارك في النصوص والصور (Images) والملفات الصوتية (Audio)وملفات الفيديو (videos).على الرغم من ارتباط مفهوم التسويق الفيروسي بالمنتجات والخدمات في قطاع الاعمال والمؤسسات ولكن تري الباحثة ان  التسويق الفيروسي احد الأساليب الجديدة في نشر المعرفة . لان المبدأ الأساسي الذي يعتمد عليه  التسويق الفيروسيهو تشجيع الأفراد على نقل الرسالة المكتوبة أو المصورة أو الصوتية إلى آخرين مما يسهم في ارتفاع معدل التعرض والتأثر بها بشكل لا محدود.ومن ثم فان التسويقالفيروسيقديؤديالى انتشار الرسائل التي تحمل العديد من المعارف في مساراتنموغيرمتوقعة حيث يمارس العديد من الأفراد التسويق الفيروسي بشكل عفوي كل يوم من خلال إعادة إرسال الرسائل المرسلة إليهم من خلال تطبيق الواتس اب بغرض نشر المعرفة ومشاركتها مع الآخرين مما يضمن سرعة انتشار المحتوى وايصاله إلى أكبر شريحة ممكنة في المجتمع. ولذلك أطلق عليه مصطلح "فيروسي" لأن الرسائل تنتشر وسط المجتمعات بكثافة عالية جداً بشكل يفوق أية تصورات.وتعتمد فكرة التسويق الفيروسي على جعل مستقبل الرسالة هو المسوق لها. وهذا النوع من التسويق قائم على نسيج العلاقات الاجتماعية الواسعة بين الأهل والأصدقاء والمعارف، حيث يقوم من يستلم الرسالة بتمريرها طواعية إلى جميع من يعرفهمبطريقة تشبه العدوى الفيروسية.

وتهدف هذه الدراسة إلى معرفة درجة تأثير استخدام التسويق الفيروسي للمعرفة الرقمية على الوعي المعرفي لمستخدمي "واتس آب"، ومعرفة درجة تأثير هذا التطبيق على التشارك المعرفي والكشف عن أكثر مجالات المعرفة تأثيراً على الوعي المعرفي لدى المجتمع المصري من خلال التسويق الفيروسي.
ولقد توصلت الدراسة إلى النتائج التالية  :    
1.    أن واتس آب أداة هامه لنشر المعرفة وأحد أهم العوامل المحفزة على تشارك المعرفة
2.    أن تأثيرتطبيق واتس آب على التشارك المعرفي كان بدرجة كبيرة
3.    أن تأثيرالتسويق الفيروسي للمعرفة الرقمية على الوعي المعرفي لعينة الدراسةكان بدرجة متوسطة
4.    كشفت الدراسة ان المعرفة المكتسبة من خلالبرنامج الواتس آب لا تغني عن استخدام مصادر المعلومات في المكتبة.
5.    تنوع المجالات التي تم تداولها عبر تطبيق واتس آب والتي أثرت على الرصيد المعرفي لدى عينة الدراسة، حيث كشفت الدراسة أن أكثر المجالات تسويقاً فيروسياً عبر تطبيق واتس آب هي الديانات التي احتلت المرتبة الأولى يلي ذلك المجال الاجتماعي ثم المجال الصحي ثم المجال التعليمي وقد جاء في المرتبة الأخيرة المجال المهني.
وبناءً على النتائج التي توصلت إليها الدراسة، فقد أوصت الباحثة بما يلي:
        1.    يعد تطبيق واتس آب سلاحاً يجب أن نحرص على توجيهه في المسار الصحيح فيمكن أن       تقوم المكتبات بإنشاءمجموعات عبر تطبيق واتس آب لخلق بيئة خصبة لتعزيز التشارك المعرفي      تضم رواد المكتبة ويكون أحد أهداف هذه المجموعات هو مشاركةالمعرفة وتقاسمهاوتعزيز إخراج    المعرفة الضمنية ووضع نظام  لتحفيز المشاركات المعرفيةمن أجل رفع المستوى المعرفي الجماعي.
2.    يجب على مستخدمي تطبيق واتس آب التثبت من صحة محتوى الرسائل قبل إعادة الإرسال.ويمكن أن يكون للمكتبات دور في ذلك حيث يمكن الاتصال الرقمي المباشر بأخصائي المكتبات الذي يقوم في هذه الحالة بدور المستشار الذي يفحص المعرفة الرقمية من خلال الرجوع إلى أوعية المعلومات المختلفة للكشف عن مدى مصداقيتها ومن ثم لابد أن تتوافر لدى أخصائي المكتبات الثقافة الرقمية التي تتمثل في القدرة على البحث والتقييم والنقد فهي واحدة من القدرات الأساسية لتقديم العون للمستفيدين أثناء تفاعلهم مع البيئة الرقمية.
3.    سن قوانين جديدة من شأنها معاقبة من ينشر معرفة خاطئة أو مضللة عبر برامج التواصل الاجتماعي لدعم الثقة ونشر المعرفة.
4.    يجب على الجهات الأمنية تتبع من يقوم بنشر الرسائل الفيروسية مجهولة المصدر بهدف رصد أي تجاوز أو إساءة، حيث يحرص المتربصون من أعداء الأمة على توظيفها لصالح مخططاتهم وأهدافهم السلبية.
بيانات نشر البحث:

Fouad,Nehal."Viral marketing effect on digital knowledge acquisition:WhatsApp as a model. The Journal of National and International Library and Information Issues. July 14, 2017. http://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.1177/0955749017718705
ملخص البحث  باللغة الإنجليزية :
Abstract
 This study focuses on the growing role of viral marketing in the dissemination and circulation of knowledge via WhatsApp. This application is a favorable viral marketing environment as it allows quick and swift spread of messages of diverse forms of knowledge content through the sharing of texts, images, audio and video files. Despite the viral marketing concept connection with products and services in business sector and enterprises, the researcher believes that viral marketing is one of the new ways of disseminating knowledge because the key principal that viral marketing depends on is encouraging individuals to transfer a text, audio or video message to others, something which contributes to its unlimited high exposure and influence rate.Thus, viral marketing may lead to the proliferation of messages that carry various knowledge resources in unexpected growth paths, where many individuals spontaneously practice viral marketing every day by re-sending messages sent to them through WhatsApp application with the purpose of spreading and sharing knowledge with others. This ensures rapid spread of content and delivery to the largest possible segment of the society. It is termed ‘viral’ because messages spread very intensely among communities beyond anybody’s perceptions.The idea of ​​viral marketing is to make the message recipient its promoter. This type of marketing is based on the broad-based social fabric of relations between family, friends and acquaintances, where message recipient passes it voluntarily to all who know in a way similar to viral infections. This study aims at finding out the influence degree of viral marketing of knowledge content on the cognitive awareness of WhatsApp users, the influence degree of this application on knowledge sharing, and finally the knowledge areas that mostly affect awareness of the Egyptian society via viral marketing.
Results
The most important results are as follows:
1.     WhatsApp is an important tool for knowledge dissemination and one of the most important motivating factors for knowledge sharing.
2.     Influence degree of WhatsApp application on knowledge sharing is large.
3.     Influence degree of viral marketing of digital knowledge on cognitive awareness of the study sample is medium.
4.     knowledge acquired through WhatsApp does not substitute the use of information sources in the library.
5.     The study shows that the most virally marketed knowledge area through WhatsApp application is ‘religions’ followed by the ‘social’ area then comes the health related area followed by ‘education’ then comes the ‘technical and domain’ area as the last category
Recommendations
The most important Recommendations are as follows:

1.     WhatsApp application is a weapon that we must carefully direct at the right track where libraries can create groups on WhatsApp application to make a productive environment that promotes the sharing of knowledge among the library beneficiaries. One of the objectives of these groups should be to share knowledge, to promote identification and exposure of tacit knowledge and to develop a system that incentivizes knowledge sharing in order to raise the collective knowledge level.
2.     Users of WhatsApp application must verify the content of messages before retransmission. The library can play this verification role, where librarians (consultants in this case) can be directly contacted to check the digital knowledge of the message by referring to various information sources to authenticate its validity. Librarians must be digitally competent to play this role, i.e. have the ability to carry out searching, evaluation and criticism of information, since providing assistance to library beneficiaries during their interaction with the digital environment is a core capability of the librarian
3.     New laws should be legislated to punish those who publish false or misleading knowledge across social media networks to support confidence and knowledge dissemination.
4.     Security authorities must track those who publish viral marketing messages with unknown sources in order to monitor any violation or abuse, since nation enemies usually utilize viral marketing to achieve their negative plans and goals.

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق